Dietní jídelníček - ovocné a zeleninové štávy

Nebaví vás denně jíst stejné ovoce a zeleninu? Připadá vám váš jídelníček jednotvárný? Chcete změnu? Tak si připravte ovocný nebo zeleninový koktejl. Pokud nevíte, jak na to, přečtěte si náš článek.

 

Zdraví není vše, ale bez zdraví je vše ničímstava_upravena_foto

Světová zdravotnická organizace doporučuje konzumovat nejméně pět porcí ovoce a zeleniny denně. Obsahují totiž cenné zdroje antioxidantů, vitamínů a vlákniny, což jsou látky pro náš organismus téměř nezbytné. Obsahují také jen málo kalorií, a proto se hodí pro každého, kdo chce shodit pár nadbytečných kil. Zkusme obměnit svůj vitamínový jídelníček a místo chroupání jablka či mrkve si z nich zkusme připravit čerstvou ovocnou či zeleninovou šťávu. Ta je tím nejlepším startem do nového dne, osvěží, dodá potřebnou energii a uvede vnitřní prostředí organismu do pohybu. V Evropě se již od 19. století vymačkaná šťáva z čerstvého ovoce řadí mezi léčivé prostředky. Pročišťuje tělo a zbavuje ho tak nežádoucích odpadních látek a škodlivých toxinů. Mnozí přírodní léčitelé doporučují dát si jeden den v týdnu odlehčující dietu skládající se z přírodních šťáv. Ulevíme svému trávícímu traktu, tělo se tak bude moci věnovat čištění a nebude muset vydávat energii na trávení. Posílíme svůj imunitní systém a umožníme tělu lehčeji vstřebávat získané vitamíny a minerály. K přípravě si vždy vybíráme čerstvé ovoce a zeleninu, v ideálním případě takovou, která se právě sezónně sklízí. Máte-li doma odšťavňovač, máte nepřeberné možnosti různých kombinací šťáv. Doma vyrobené přírodní šťávy bychom měli konzumovat ihned po připravení, necháme-li je pár minut stát, dochází k oxidaci a změnám, které způsobí, že se z nich vytrácí většina prospěšných živin (vitamínů a minerálů). Cítíme-li se nadmutí, přecpaní, nachlazení či po vydařeném večírku, kde jsme zkonzumovali hodně alkoholu, je tato odlehčující kůra, skládající se ze zeleninových a ovocných šťáv, tou nejlepší volbou. Stačí vypít 600 ml až 1 litr přírodní šťávy spolu se spoustou čerstvé čisté vody. Šťávu si můžeme připravit téměř ze všeho, kombinovat lze ovoce, zeleninu a čerstvé bylinky. Záleží jen na fantazii a chuti.


Nabízím vám pro představu pár možných kombinací

  • jablko a mrkev (celer)
  • jablko, hroznové víno a červená řepa (nebo salátová okurka)
  • pomeranč a grapefruit
  • ananas, mango a papája
  • mrkev, celer a červená řepa (zelí)
  • zelí, špenát, celer a citron


Zdravé šťávy


V každé přírodní šťávě najdeme mnoho dobrého pro náš organismus. Například šťáva z červené řepy obsahuje betain, jež stimuluje činnost jaterních buněk, chrání jaterní tkáň a žlučovody. Ve 100 mg červené řepy je asi 5 mg železa a řada stopových prvků, které napomáhají vstřebávání železa do krve. Mrkvová šťáva podporuje prokrvení (krevní cirkulaci) v žaludku a střevní tkáni, je proto ideálním prostředkem ke zlepšení zažívacích funkcí. Antioxidační vitamíny v ní obsažené na sebe váží volné radikály, jež jsou odpovědné za nemoci a stárnutí. Pitím mrkvové šťávy můžeme upravovat svoji tělesnou hmotnost a zkrášlovat svoji pleť. A celerová šťáva není se svými prospěšnými účinky nijak pozadu. Podporuje vylučování, a proto je doporučována při všech onemocněních spojených s hromaděním odpadních látek a toxinů, což jsou např. revmatická a artritická onemocnění. Zkuste ji při nespavosti, je to prý lepší než mléko s medem. Nemáte-li doma odšťavovač, kupujte si hotové 100% džusy bez přidaného cukru a umělých přísad. Při koupi džusu čtete pozorně informace o složení na obalu, nesmí obsahovat řepný cukr, glukózu, dextrózu, maltózu či umělá sladidla. Zakoupené ovocné či zeleninové šťávy skladujeme v lednici a ředíme je z jedné třetiny vodou. Sníží se tak riziko překyselení žaludku. Pití šťáv je jedním z nejzdravějších návyků, jaké můžete získat.


Mrkvovocelerová šťáva s hroznovým vínem okořeněná zázvorem

Ingredience

2 mrkve, 2 jablka, 1 hrozen modrého vína, 1,5 cm očištěného kořene zázvoru

Postup

Jablko a mrkev oloupeme, případně jen očistíme. Víno důkladně omyjeme a zázvor také oloupeme. Do odšťavovače vložíme mrkev a jablko. Přidáme víno a zázvor. Vymačkanou šťávu ihned po připravení vypijeme.

 

Článek byl převzat z vareni.cz